Na Vezelay - Reisverslag uit Saint-Nizier-sur-Arroux, Frankrijk van Theo en Loes Hoenderdos - WaarBenJij.nu Na Vezelay - Reisverslag uit Saint-Nizier-sur-Arroux, Frankrijk van Theo en Loes Hoenderdos - WaarBenJij.nu

Na Vezelay

Blijf op de hoogte en volg Theo en Loes

06 Augustus 2017 | Frankrijk, Saint-Nizier-sur-Arroux

Hebben we boodschappen gedaan in Vezelay en willen we starten met onze wandeling naar Lormes, zegt Loes dat lijkt mijn nicht wel. Nu had ze dat die avond tevoren ook al gezegd dus ik dacht jaja. Toch maar even kijken, verrek dat lijkt Marjan wel van ome Jaap. Loes stapt er op af en ook van de stoep. Toen beide weer op de stoep waren, bleek zij het te zijn. Hebben de nichten even allerlei wetenswaardigheden uitgewisseld. Zij was in Vezelay omdat er iets was met zoveel honderd jaar Franciscanen of zo iets. Klopt ik heb weer niet opgelet. Nog even op de foto, genomen door een vriendin van haar. Ze wilde ook nog wel naar Lormes en het graf van heeroom maar wist niet of het er van zou komen. Wij hebben gezien in het boek dat ze geweest is, fijn voor haar. Toen enigszins verlaat op weg naar Lormes. Een goede 26 kilometer, waarin we uiteindelijk ook nog 250 meter stegen. Was een vreemde dag, voor 12 uur poncho uit poncho aan en na de middag liep het zweet ons over de rug. En dan kom je in Lormes en sorry ik herken allerlei dingen. Even een koud drankje scoren en dan op weg naar de camping, ja u hoort het goed, we gaan slapen in een safarie tent en de volgende nacht in een tippi, hebben we weer twee wereld delen gehad. Op de camping aangekomen, druk druk druk, boodschappen doen,wasje draaien, douchen enz. enz. En maar heen en weer lopen. Wat was toch ook al weer het nadeel van kamperen. De eerste nacht in de safarietent viel al dat lopen toch wel mee. De was gedaan, alleen drogen ho maar. sNachts noodweer, onweer, regen en veel wind. In de ochtend was het nog niet veel beter en de was was nog kledder nat. Het was koud en kil, maar we hadden lekker uitgeslapen. De tent opgeruimd en onze spullen nat en droog bij de receptie achtergelaten. Gewapend met poncho richting Lormes. Daar koffie gedronken en toen de klim naar de kerk gemaakt. Heel bijzonder toch die herkenning na zoveel jaren. Op het kerkhof vonden wij het graf snel, hij neemt echt een prominente plaats in. Daarna nog even gezocht naar zijn huis toendertijd. Het regende nog steeds dus maar lekker uitgebreid gaan lunchen. Naast ons kwamen twee dames zitten waarmee we in gesprek kwamen, zij hadden heeroom nog gekend. Leuk zulke dingen. Na tweeen werd het droog en zijn we terug gekeerd op de camping en hebben we de tippi betrokken. De was nogmaals opgehangen. Wilde nog steeds niet drogen. Één nacht in de tippi doorgebracht en direct ontzag voor indianen gekregen. Wat een gedoe.
We sliepen in onze lakenzakken en geloof me als je er s'nachts uitmoet is dat een hele toer !
De dag erna richting Razou , helaas te laat om ergens te lunchen dus we moesten het met wat crackers en een banaan doen vandaag . De volgende dag naar Planchez , een slecht pad door het bos , wat eindigde bij een prikkeldraad omheining , dus dezelfde weg maar weer terug ! Dat leverde wat schrammen op maar helaas ! In Ouroux heerlijk zitten lunchen dat maakt weer veel goed .
De dag erna richting Anost , na ongeveer 5 km pakten wij de pelgrimsroute weer op .
In Anost stond ons hotel , en de volgende dag hoorden wij al vroeg de regen kletteren helaas starten we daar mee . Soms heb je zo' n dag dat het voor je gevoel niet meezit , alles stinkt en ik (loes ) ergerde me aan mijn haar en steeds dezelfde kleren ! Komen niemand tegen en als we iemand spraken versta ik ze niet ! Gelukkig kwam alles weer goed , in saint leger aangekomen was ons hotel pas om 17.00 uur open en gingen we uit nood maar op een terras zitten en ja hoor Nederlandse mensen waar we een leuk gesprek mee hadden dat heb je dan net even nodig .
De dag erna naar saint niziers en gelukkig weer mooi weer , nat van het zweet is toch lekkerder dan nat van de regen !
En ja precies rond lunchtijd kwamen we langs een leuk tentje maar helaas was er geen plaats werd er gezegd ( er zat niemand ) dus dan maar een bankje opgezocht en onze ietwat uitgedroogde sandwich opgegeten . Dat is omgaan met teleurstellingen , voor die cursus zijn we wel geslaagd ! Om 16.00 kwamen we aan bij ons hotel en werden hartelijk ontvangen door een Nederlandse mevrouw , heerlijk om even gewoon te kunnen praten voor morgen hebben we nog geen slaapplaats gevonden maar zoals Theo Hans memoreert : " alles komt goed " en daar gaan we dan maar vanuit.

Loes en Theo

• 07 Augustus 2017 - 08:46

Anja De Rover:

Hoi Theo en Loes,
    Wat een prachtige verhalen. Ook al zit er soms iets tegen, jullie klinken heel positief. Geweldig om deze reis (weer) mee te maken. Petje af voor jullie! De schoolvakantie is hier nu 2 weken aan de gang. Spaarndam had weer goed bezochte kunstmarkten, Santpoort een geslaagde feestweek. Wij hebben Deense familie Spaarndam en Santpoort laten beleven. Ze hebben genoten. Liefs, Pim en Anja

• 07 Augustus 2017 - 09:22

Lily:

Sjonge , jonge, wat maken jullie veel mee! Jammer dat jullie van die regendagen hebben en tja loes, dat je afentoe baalt van je haar herken ik wel

• 07 Augustus 2017 - 11:25

Hans & Anneke:

Hi lopers. De teller staat inmiddels op 5 weken, dat jullie onderweg zijn, Dat zijn ruim 30 verschillende plekken waar jullie de nacht hebben doorgebracht. Door zo veel afwisseling is het vaak moeilijk te herinneren waar je 2 dagen geleden zat. De slaapplek voor vannavond komt ook wel weer goed. Daar ben ik van overtuigd en in geval van nood wil ik nog wel even helpen googlen. Zo te zien zijn jullie weer uit de Morvan en laten jullie hopelijk de regen daar achter. Veel plezier maar weer. Bon Camino!

• 07 Augustus 2017 - 15:05

Miriam:

hoi loes en theo

Elke maandagochtend even alles belevenissen lezen, nou respect hoor wat jullie doen !!!!

• 07 Augustus 2017 - 19:49

Ben:

Hé bikkels. Jullie gaan lekker ook al zit het soms wat tegen. Geeft niets hoor je moet maar denken slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel!

Groetjes en houd je taai.

• 09 Augustus 2017 - 07:25

Tanja Den Berg:

Ondanks de teleurstellingen ben ik toch stik u jaloers op jullie. Wat een feest om elke dag nieuw dingen te ontdekken, buiten te zijn en genieten van de omgeving en elkaar. Veel succes nog!

• 09 Augustus 2017 - 19:06

F.R. Te Welscher:

Beste Loes en Theo met veel plezier heb ik jullie reisverslagen gelezen
    Ik vind het een waanzinnig knappe prestatie ,petje af ik doe het jullie niet na
    Veel succes met de laatste loodjes
    Vriendelijke groet
    Fred te Welscher

• 09 Augustus 2017 - 20:55

Marieke:

Lieve Loes en Theo,
    Ik wens jullie veel natte dagen van het zweet toe en kijk uit naar het volgende verslag.
    Veel plezier!!